Persoana potrivită la locul şi momentul potrivit?

Ana şi RalucaCred cu putere în sintagma “Persoana potrivită la locul şi momentul potrivit” şi că tot ce facem are un scop.

Acum mai bine de un an nu mi-aş fi închipuit că voi alege să ies din zona mea de confort, să nu-mi prezint licenţa la „timpul potrivit” şi să renunţ la un program de master care nu m-ar fi dus nicăieri pentru că nu ştiam unde vreau mai exact să ajung. M-am aruncat cu capul înainte şi m-am dedicat unei cauze, unui proiect total diferit faţă de cele în care mă implicasem până în acel moment – anume să organizez activităţi educaţionale pentru tineri cu dizabilităţi într-un orăşel micuţ din Republica Moldova. Nu ştiam la ce să mă aştept mai exact. Doar am simţit un impuls şi m-am lăsat ghidată de el. A fost un început bun, trebuie să recunosc, am învăţat ce înseamnă răbdarea şi să ai voinţa să îi asculţi pe ceilalţi, să le fii aproape. Am ajuns însă pe un alt drum, după o perioadă de şase luni. Am început să lucrez în cadrul unei organizaţii internaţionale alături de nişte oameni care m-au primit cu braţele deschise şi care au avut încredere în mine. Mi-au insuflat şi mie să am această încredere în mine. Nu cred că voi putea vreodată să îi răsplătesc pentru binele pe care mi l-au făcut. Asta înseamnă să ai încredere în cineva şi să-i oferi o şansă. În plus, uşa aceasta deschisă m-a ajutat să-mi dau seama încotro mă îndrept.

Schimbările au apărut atât la nivel profesional, cât şi la nivel personal. Am reuşit să îmi dau seama cine sunt eu cu adevărat şi ce vreau de la mine. Am descoperit cum reacţionează de fapt oamenii în diferite circumstanţe şi ce înseamnă cu adevărat prietenia. Însă cel mai important lucru pe care l-am conştientizat a fost că indiferent de locul unde ne-am născut, toţi suntem oameni şi trebuie să ai înţelegere faţă de aproapele tău, să încerci să îi cunoşti cultura şi să observi modul lui de a fi fără a-l judeca. Oamenii sunt frumoşi în felul lor, iar o lecţie pe care toată lumea trebuie să o înveţe este cum să fii tolerant. Din momentul în care aflii acest lucru, poţi observa schimbări în modul de a privi nu numai oamenii, ci viaţa.

Atunci când te decizi că vrei să faci voluntariat la nivel internaţional sunt câteva lucruri pe care ar trebui să le iei în considerare.

Primul, şi cel mai important din punctul meu de vedere, este proiectul pe care îl alegi. Dacă nu lucrezi cu drag, cel mai probabil îți vei dori ca timpul să treacă mai repede, să poți să te întorci acasă. Un alt aspect ar fi locaţia – dacă poţi sau nu să te acomodezi într-un loc străin, să alegi un oraş mare sau unul mic. Perioada – pentru început, o perioadă de un an poate părea mult pentru un tânăr care de-abia a părăsit cercul obişnuinţei. Trebuie, de asemenea, să discutăm şi din perspectiva de a sta la o familie în gazdă – e adevărat că iniţial poate părea o idee foarte bună, prin prisma faptului că te poţi apropia de cineva care locuieşte în ţara gazdă şi care te poate ajuta să te acomodezi, să cunoşti cultura, obiceiurile, însă gradul de toleranţă trebuie să fie maxim. În momentul în care nu mai stai cu familia ta, dar stai la o familie străină cu propriile reguli, şi tu va trebui să te supui acelor reguli. De aceea, este foarte bine de subliniat că în cazul în care cineva îşi doreşte mai multă libertate… să stai la o familie în gazdă poate să nu fie o idee chiar atât de bună pentru că e posibil ca niciuna din părţi să nu deţină un nivel ridicat de toleranţă. Pe de altă parte, să stai într-un apartament cu voluntari este mai comod, poţi să aflii mai multe într-un timp scurt despre culturi diferite, însă te poate aduce în situaţia în care, după stagiul de voluntariat, să nu fi înţeles prea multe din cultura ţării gazde.

Ca voluntar, rolul tău în implementarea proiectului în care activezi este important. Chiar dacă munca prestată nu este remunerată, nu înseamnă că este lipsită de importanță sau că nu va fi apreciată. Calitatea muncii nu ține de remunerație, ci de gradul de implicare.

Nu toată lumea cochetează cu ideea de voluntariat, însă alegerea şi timpul pe care îl aloci proiectului trebuie respectat şi privit cu seriozitate atât de tine cât şi de persoanele cu care lucrezi. Acesta e unul din factorii care face diferenţa între un proiect reuşit şi unul mai puţin reuşit.

Acestea fiind spuse, eu recomand EVS ca fiind o experienţă de viaţă necesară fiecărui tânăr.

În urma stagiului de 1 an în Republica Moldova m-am dezvoltat atât pe plan personal cât şi pe plan profesional. Oamenii pe care i-am cunoscut, proiectele în care m-am implicat, faptul că a trebuit să mă descurc pe cont propriu departe de familie, de casă, că am lăsat în urmă zona mea de confort, m-au făcut să devin o persoană mult mai puternică şi să conştientizez atât punctele mele forte cât şi pe cele mai slabe – să încerc să îmi depăşesc limitele.

Pot spune că acest an a avut o influenţă mare asupra mea şi că m-a ajutat să mă maturizez şi să înţeleg care sunt priorităţile mele în viaţă, că trebuie să-mi respect principiile în orice context şi că respectul de fiecare dată trebuie să fie reciproc.

~ de Raluca Boboc pe 19 Octombrie 2012.

Un răspuns to “Persoana potrivită la locul şi momentul potrivit?”

  1. Salut!M-ar interesa si pe mine o posibilitate de a face voluntariat!De unde as putea sa incep,te intreb ca sunt lipsit de experienta in aceste cauze si mi se par destul de interesante.Multumesc!
    PS:Sper sa ma contactezi pentru o eventuala colaborare.

Lasă un răspuns

 
